JuhaniVehmaskangas Huomenna kaikki on... - paremmin?

Robotit = tulevaisuus

Laivat siirtyvät automaatioon. Siis robottiohjaukseen. Samaa on kuultu autoista jo kauan. Mutta - loppujen lopuksi pitää kysyä: kumpi on parempi ajamaan? Itsekin olen sen verran ohjelmoinut, että osaan antaa tuohon yhden ja oikean vastauksen: robotti on parempi - ei tule inhimillisiä virheitä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Robotiikan lisääntyminen ja autonomisten mobiilien ilmaantuminen liikenteeseen pakottaa juuri päivittyvän tieliikennelain pikaiseen uudelleenarviointiin.

Esimerkkinä tulevasta lainsäädäntötarpeesta esittäisin lain robottiautojen rengastuksen standardisoimisesta. Itseasiassa sellainen pitäisi olla jo nykyisessä lainsäädännössä. Kelvottomien tai ominaisuuksiltaan kehnojen renkaiden myyminen kuluttajille tulisi kieltää lailla.

Robottikaan ei mahda mitään fysiikan laeille.

Jos robottiautossa 1. on kiinalaiset halpavalmistusrenkaat mallia longling ja robottiautossa 2. alla taas uudet testivoittajat, tarkoittaa se sitä, että robottiauton 2. jarruttaessa täydellä teholla 100km/h nopeudesta nollaan, ajaa robottiauto 1. sen perään vielä noin 40km/h nopeudella huolimatta täysjarrutuksesta. Tämä johtuu renkaiden ominaisuuksien eroista.

Mikä robotti älyää sen, että autossa on ominaisuuksiltaan kelvottomat renkaat?

Renkaat ovat toki osasyynä myös monissa ihmisten ajamissa onnettomuuksissa. Sekarengastus kuitenkin pilaa yhden robottiautojen keskeisen idean, eli sen, että ne voivat teoriassa ajaa vaikka puskurit kiinni toisissaan, joka taas vapauttaa tiekapasiteettia.

Lainsäätäjän on huomioitava myös robottiautojen huoltaminen ja korjaaminen jollain tavalla.

Robottiauton jarrujen ja ohjauslaitteiden on oltava jatkuvassa priimakunnossa jo pelkästään vastuukysymysten johdosta. Tämä taas lisää robottiautojen ylläpitokustannuksia, koska ne on ohjelmoitava siten, ettei autolla voi ajaa muualle kuin korjaamolle, jos auton keskustietokone havaitsee komponenteissa vikaa tai normaalia suurempaa kulumista.

Kuka viime kädessä vastaa siitä, että robottiauto on liikenneturvallinen?

Robotit eivät tee inhimillisiä virheitä, mutta ihmiset tekevät, joko tahallaan tai tuottamuksellisesti. Kovinkaan moni autoilija ei panosta renkaita ostaessaan markkinajohtajiin eikä korjauta autoaan merkkikorjaamossa. Jotkut jopa tekevät huollot itse.

Robottien kyseessä ollessa tee se itse sähkö-Rane remonttireiskat täytyy valitettavasti sulkea pois remppahommista jo yleisen turvallisuuden johdosta. Tämä on varmistettava lainsäädännöllä ja kovilla sanktioilla.

Käyttäjän JoonasViitanen kuva
Joonas Viitanen

En kyllä iki päivänä hyppäisi itse ohjautuvan auton kyytiin. Jossain vaiheessa niitä varmasti aletaan hakkeroimaan ja etänä saadaan tuhoa aikaseksi ja tapatetaan ihan tietoisesti ihmisiä. Kohta joku saattaa sanoa että, ei se tule olemaan mahdollista koska "kaikki otetaan huomioon" tai jotakin vastaavaa, kyllä se on nähty jo että ikinä mikään ei ole murtamatonta. Ja entä jos niihin vain tulee jokin "selittämätön" häiriö joka jostain syystä ohjaakin auton esim vastaantulijan kaistalle?

Käyttäjän JuhaniVehmaskangas kuva
Juhani Vehmaskangas

Itse kyllä luotan robotiikkaan. Mutta tottakai esittämäsi uhkakuvat ovat mahdollisia. Totta lienee: kaikkea ei koskaan voi ottaa huomioon.

Käyttäjän JoonasViitanen kuva
Joonas Viitanen

Siksipä juuri. Ei ihminenkään pysty kaikkea huomiomaan, mutta vastuu on kannettava. Kuka ottaa vastuun robottien virheistä? Robotti autojen valmistajat varmasti vetoavat siihen että kaikki on testattu ja kaikki ollut kunnossa ja näin vierittävät tai yrittävät vierittää syyn jonkun toisen niskaan. Itse koneistaja voin sanoa sen verran että nämä cnc-koneetkaan eivät aina toimi odotetulla tavalla, erinäisistä syistä.. koneen iästä jne. Mutta jos robottiautot esimerkiksi tulevat liikenteeseen, pitäisin edellytyksenä sitä että kyseisille kulkuneuvoille rakennetaan omat tiet joissa liikkuvat eivätkä ole ihmisten ohjaavien autojen seassa.

Käyttäjän JuhaniVehmaskangas kuva
Juhani Vehmaskangas Vastaus kommenttiin #4

Minä kyllä olen valmis päästämään robottiautot muun liikenteen sekaan. Siihen tottakai voidaan ja pitää vaikuttaa että mitä informaatiota robottiautolle voidaan syöttää.

Kaipa onnettomuus on viime kädessä ohjelmoija vika - ja se tulee lainsäädännössä huomioida. Selvää lienee, että robotti on ihmistä turvallisempi kuljettaja.

Käyttäjän jannekejo kuva
Janne Kejo

Kun automatiikka alkaa levitä yhä enemmän sellaisiin tehtäviin, joissa perinteisesti on tarvittu päätöksentekoa eikä pelkkää rutiinia, on otettava huomioon, että roboteille on ohjelmoitava myös arvomaailma, ellei niitä sitten ohjelmoida tekemään arvovalintoja sattumanvaraisesti.

Avainkysymys tulee olemaan: Mikä taho saa päättää, millainen arvomaailma roboteille ohjelmoidaan?

Esimerkiksi, kumpi on tärkeämpää: säästää auton renkaiden hinnassa vai säästää ihmisuhreja liikenteessä?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset