Sähköpostilla homma toimii
Satakunnan Kansa -lehdessä oli juttu seniorisomettajasta. Jutussa kerrottiin mm.:"–Päättäjät eivät vastaa puhelimeen, mutta minäpä laitankin sähköpostia, hän virnistää."
Tuo toi mieleeni muiston vuosikymmenten takaa. Se taisi olla jotain 1990 luvun loppua kun seuraava juttu minulle tapahtui…
Olin asioimassa sosiaalitoimistossa, tai se oli tarkoitus – olin vähän kuin ex-tempore lähtenyt sossuun tarkoituksenani jutella eräästä asiasta sosiaalityöntekijän kanssa. Oikean henkilön sitten löysinkin mutta hän totesi minulle, että ei nyt voi kanssani keskustella kun heillä on juuri nyt puhelinaika. Harmi?
Eipä hätä ollut sen näköinen. Minulla kun oli onneksi jo tuolloin kännykkä. Sellainen Nokia 101. Kaivoin siinä sitten saman tien tuon kännykän taskustani ja kysyin sosiaalityöntekijältä seuraavaan tapaan: "Ai jaa, no mikä se on se numero mihin voin soittaa?"
Sosiaalityöntekijä siinä kieltämättä pikkaisen hymyili ja totesi sitten: "No tuu nyt sitten huoneeseen". Ja niinpä vaan kävimme keskustelun ilman puhelinta. Eikä kukaan muukaan hänelle sillä aikaa onneksi soittanut. Minun onneni(?) kun oli puhelin mukana puhelinaikana.
* * *
Nykyisin itsekin suosin kaikessa mahdollisessa viranomaisasioinnissa sähköpostia. Se on nopeaa ja siitä jää jälki. Lisäksi viranomaisella on sellainen mukava velvollisuus, että se pitää kuitata ottaneensa sähköposti vastaan, joten ei joudu miettimään: menikö perille.
Kyllä ne sähköpostitkin silti viranomaisissa välillä katoavat tai jonnekin muuten vaan unohtuvat. Ainakin jos asia on liian vaikea tai hankala vastattavaksi.
Tänään juuri totesin, että pari kuukautta sitten Kelaan lähettämäni oikaisuvaatimus ei ole edennyt minnekään – sähköisessä asiointipalvelussa siis.
Mutta kyllä se niin on: sähköinen asiointi helpottaa elämää!
”Mutta kyllä se niin on: sähköinen asiointi helpottaa elämää!”.
Paitsi, jos törmää asiakasväistelyyn.
Ilmoita asiaton viesti