JuhaniVehmaskangas Huomenna kaikki on... - paremmin?

Päästöt: yksi rahtilaiva = 50 miljoonaa autoa!

Laivat aiheuttavat päästöjä huomattavasti enemmän kuin autot. Yhden rahtilaivan päästöillä kulkee jopa 50 miljoonaa henkilöautoa! 15 maailman eniten saastuttavan rahtialuksen päästöt vastaavat 760 miljoonan henkilöauton päästöjä.

Saasteongelma syntyy, kun yli 100 000 hevosvoimaa tuottavat laivojen moottorit jyskyttävät noin 280 vuorokautta vuodessa ja 24 tuntia vuorokaudessa. Lisäksi laivojen käyttämän polttonesteen laatua ei yleensä valvo kukaan.

Suomessa onneksi valvotaan. Lisäksi Suomessa valmistetaan nestemäisellä maakaasulla toimivia vähäpäästöisiä laivoja. Kaikkein vähiten suoria päästöjä aiheuttavat tietysti ydinvoimalla toimivat alukset mutta niiden ongelmana on syntyvä radioaktiivinen jäte.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (13 kommenttia)

Juha Hämäläinen

Juuri näistä syistä on täydellisen aivotonta verottaa suomalaista autoilijaa hänen autonsa päästöjen mukaan. On yksi hailea tupruttaako autosi 100 vai 200g CO2-päästöjä/km.

Tuon lisäksi meitä on 0,07% maailman ihmismassoista, joista yli puolet tekee tarpeensa nurkkiin ja vähät välittää muusta saasteesta, jota tuottavat. Näistä suurin on lisäväestön tuottaminen.

Vihreillä viiraa yläpäässä.

Juhani Vehmaskangas

Onneksi meillä täällä Suomessa ainakin on syntyvyys hyvässä laskussa (suomalaisten).

Pekka Iiskonmaki

#1
Suomessa useilla veroilla on vain ja ainoastaan tarve kyykyttää nöyrää kansaa.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Tästä nettiä kiertävästä jutusta on tippunut pois eräs merkittävä tieto: alunperin verrattiin rikkipäästöjä. Tietenkin rikkipitoisella raskaalla polttoöljyllä (avomerillä*) puksuttavat jättilaivat päästävät rikkiä paljon verrattuna hyvin pitkälle puhdistetuilla ja jalostetuilla hiilivedyillä (bensiini ja diesel) käyviin autoihin.

Kuitenkin per kuljetettu tonni tarkastellessa merikuljetukset ovat ympäristöystävällisin osa tavaraliikennettä.

(*IMOn jäsenmaiden rikkipäästöjen rajoitussopimuksessa mainituilla alueilla ei saa käyttää rikkipitoisimpia polttoaineita)

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Kerrankin pitää kiittää E. Mäkistä, koska tämä säästi vaivojani tiedon haussa. Linkkihän olisi ollutkin jo liikaa.

Käyttäjän PetriPirskanen kuva
Petri Pirskanen

sepäse! Jos Suomi tahtoo pelasta luontoa ja Maailmaa, niin parhaiten se onnistuu kun laitetaan Kiinakaupalle kunnon verot!! Wish/ali jne.. Sieltä ihmiset tilaavat kaikkea turhaa kun superhalvalla saavat!

Juhani Vehmaskangas

Onneksi Suomen kansalaisista yhä suurempi osa on kaltaisiani minimalismiin pyrkiviä lajittelijoita :-)

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Suomi yrittää saada kilpailukykyä noudattamalla maailman tiukimpia ympäristönormeja ja kovaa verotusta. Vastaamme ilmastonmuutokseen tuulimyllyillä joita veronmaksajat tukee ja tuemme taloudellisesti Kiinaa ja Intiaa rakentamaan lisää hiilivoimaloita joiden energialla tehdään halpatuotantoa jotta itse voimme maata sohvalla tilaamassa tätä krääsää netissä. Edes vihreät eivät ole koskaan vastustaneet tätä massiivista laivaliikennettä koska globalisaatio on heidän ideologia.

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

Eipä tullut perusvihreiltä yhtään voi voita ja että laivaliikenne pitää lopettaa. Kukas se olikaan joka möläytti että vapaamatkustajista ei tykkää kukaan kun oli päästöjen vähentämisestä kyse. Hiljaisuus syveni kun kysyttiin että kiina, intia vai kuka on se vapaamatkustaja.

Käyttäjän lassinpalsta kuva
Lauri Turpeinen

Jo Itämeren alueella yksinomaan laivojen hiukkaspäästöt aiheuttaa 10 000 ihmisen ennenaikaisen kuoleman.
(Lundin ammattikorkeakoulun tutkimus)..
Jopa kasviöljyä poltetaan laivoissa, ei rikkiä, mutta esimerkiksi mutageenisiä yhdisteitä pahimmillaan kuusinkertainen määrä petroolidieseliin verrattuna.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Sivut